Musikefterskolen

Nu skal jeg igen til at være hende den sure mor, der bare skælder ud. Jeg hader det. Men det er altså lidt nødvendigt. Min mand er på arbejde, min store datter er til træning og min søn, spiller alt for højt på sine trommer. Jeg har allerede indskærpet overfor ham flere gange, at han skal tage sine høretelefoner på, når han øver, og der er andre i huset. Det er meget forstyrrende, når man skal koncentrere sig, at man kan høre trommerne og high hatten og bjælderne. Og det kan jeg lige nu, hvor jeg faktisk sidder i et vigtig møde med nogle samarbejdspartnere fra Canada og Frankrig.

Pause

Jeg er nødt til at bede om en pause i mødet, så jeg kan gå ned og fortælle min dreng, at han lige skal holde pause i en times tid endnu – eller tage høretelefonerne på. Det er jo sådan et elektronisk trommesæt, han har, som han kan øve på, uden at vi andre behøver at skulle lytte til det. Jeg løber ind til min dreng. Rykker ham i t-shirten og råber til ham, at han skal holde op, indtil jeg er færdig med mit møde. Jeg er rasende. Det er pinligt for mig. Han slår lyden fra og fortsætter. Jeg går tilbage til mødet. Undskylder og griner flovt med på de kommentarer, der kommer fra de andre mødedeltagere om, at det faktisk lød ret godt. Det gav ligesom en god rytme i mødet. Jeg er lidt overrasket. En af mødedeltagerne fra Canada spørger mig om, hvem det var, der spillede på trommerne. Jeg fortæller, at det er min søn.

Vild med musik

Han er vild med musik. De spørger ind til, om han går på en musikskole. Jeg fortæller dem, at det gør han ikke endnu. Han går i 9. klasse i folkeskolen. Jeg forklarer, at han skal starte på en musikefterskole til efteråret. Det er derfor, jeg har huset fuld af trommer. Han øver sig meget, fordi han bare vil være god, inden han starter der. Nogle af mødedeltagerne forstår ikke helt konceptet for ’efterskole’, så jeg forsøger at forklare dem kort, at det er sådan et tilbud, vi har her i Danmark til unge mennesker, der enten er lidt trætte af det konventionelle uddannelsessystem, eller har nogle problemer der bevirker at folkeskolen ikke er det bedste sted for dem. Eller både og. Jeg forklarer, at vi har en lang tradition for at tilbyde uddannelse og alternativer til den mest almindelige form for uddannelse i Danmark.

Danske skoler er unikke

Jeg forklarer dem om højskoler, aftenskoler, efteruddannelse, Grundtvig og al den slags. Jeg forsøger at gøre det kort. Men mødet udvikler sig til en lang samtale om vores meget forskellige uddannelsessystemer. En interessant samtale, som slet ikke har noget at gøre med vores mødeagenda.

Trommerne begyndte igen. Der er gået mere end en time med at tale om uddannelsessystemer i vores lande. Vi bliver enige om, at vi ikke kommer længere i dag. Vi aftaler at genoptage mødet igen i morgen ved samme tid. Jeg lover dem, at vi ikke bliver afbrudt af trommespil.

Disclaimer

Be the first to leave a reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *